Reabilitarea liniilor ferate Focșani-Roman și Roman-Pașcani-Iași, cel mai probabil la „Sfântul Așteaptă”

Compania urmează să depună aplicații pentru finanțarea sectoarelor feroviare din Moldova. Dacă vor fi aprobate, vor fi lansate licitațiile pentru Focșani-Roman și pentru Roman-Pașcani-Iași.

Reabilitarea/ modernizarea tronsoanelor de cale ferată se realizează în funcție de alocările financiare disponibile, în conformitate cu Planul Național Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030”, precizează Compania Națională de Căi Ferate la solicitarea Ziarului de Iași. „În perioada următoare se vor depune aplicații de finanțare din fonduri europene pentru proiectele de reabilitare a liniei de cale ferată Roman-Iași-Frontieră – Faza 1, Electrificarea liniei Iaşi-Frontieră, precum și pentru reabilitarea liniei de cale ferată Ploiești Triaj-Focșani, Etapa I”, continuă sursa citată. Prin urmare, în cazul în care aceste aplicații vor fi aprobate, vor fi scoase la licitație contractele pentru aceste lucrări.

Între timp, costurile au crescut de trei ori

Amintim că tronsonul Focșani-Roman a parcurs toate etapele de proiect, în vreme ce Roman-Pașcani-Iași-Ungheni a trecut de faza obținerii acordului de mediu. De remarcat însă că Planul Național Investițional estima un cost de 700 de milioane de euro pentru modernizarea primului tronson, iar Guvernul a fost de acord, în mai anul trecut, cu un cost de peste trei ori mai mare. Același plan estimează modernizarea segmentului Roman-Pașcani la 195 de milioane de euro, iar pentru tronsonul Pașcani-Iași-Ungheni, 462 de milioane. În acord cu scumpirea primului tronson, putem concluziona că și acesta va costa peste două miliarde de euro.

Apelurile de proiecte sunt deschise, dar mai sunt bani?

Sursa de finanțare pentru proiectele rutiere și pentru cele feroviare este aceeași: Programul Transport 2021-2027, care dispune de ceva mai puțin de 10 miliarde de euro – practic jumătate fonduri europene nerambursabile și jumătate din bugetul național.

Din august 2023 și până la sfârșitul anului în curs sunt deschise mai multe apeluri de proiecte în mod ncecompetitiv (primul venit, primul servit). Pe pagina Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene sunt, de exemplu, două categorii privind creșterea eficienței căilor ferate române, în total, 37 miliarde de lei. La sfârșitul lunii iunie se va închide și apelul pentru proiectele trenurilor metropolitane (intervenții la infrastructura de cale ferată, achiziția de material rulant pentru acst serviciu de transport și dezvoltarea facilităților multimodale în acest scop).

Electrificarea liniei Iași-Tecuci a fost abandonată

Un alt obiectiv de investiții vizat la nivelul Sucursalei Regionale CF Iași este electrificarea segmentului Iași-Vaslui-Bârlad-Tecuci. Însă două licitații de atribuire a contractului de 14 milioane de lei pentru realizarea studiului de fezabilitate au rămas fără câștigător. Au fost făcute în schimb mai multe lucrări menite să ridice restricțiile de viteză, „prin înlocuirea punctuală a elementelor componente ale suprastructurii căii – șină, traverse, aparate de cale, piatră spartă – sau orice alt element care va conduce la creșterea vitezei de circulație pentru trenurile de călători și marfă”, menționează răspunsul primit de la Compania Națională de Căi Ferate. Aceste intervenții au fost finalizate anul trecut.

Continuarea pe Ziarul de Iasi

Articolul Reabilitarea liniilor ferate Focșani-Roman și Roman-Pașcani-Iași, cel mai probabil la „Sfântul Așteaptă” apare prima dată în BIT24.RO.



* BITTV.INFO *

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *