Deși învață foarte mult în timpul școlii, fiind bombardați cu volume impresionante de informații, concepte și teorii, elevii români termină cei 12 ani de studii fără să fi aprofundat mare lucru. Cu alte cuvinte, au învățat, dar au făcut-o degeaba, căci la final foarte mulți dintre ei nu știu mai nimic. Și nu este vina lor, cât este vina sistemului de educație românesc, blocat în paradigme învechite, consideră profesorul Marius Perianu, coordonatorul lotului olimpic de juniori la Matematică. Dascălul pune degetul pe rană și explică lungul șir al greșelilor care ne-au adus în acest punct: elevii români sunt analfabeți funcțional și trec prin școală ca gâsca prin apă.
Cantitatea nu înseamnă și calitate. Profesor: „Ce e mult, strică”
Școala în România este obligatorie până în clasa 12 inclusiv. Ani în care elevilor li se livrează teorie cu „polonicul” fără a fi învățați cum s-o și pună în practică. Există și excepții. Deși lăudabile, sunt însă prea puține. În general, învățământul de masă presupune și câte 15, poate chiar 20 de materii pe care elevii trebuie să le studieze an de an. Este mult prea mult, consideră antrenorul olimpicilor, profesorul de matematică Marius Perianu, care este și directorul celui mai performant liceu din Slatina: Colegiul „Ion Minulescu”.
Dascălul avertizează: educația nu stă în numărul de materii studiate, ci în calitatea predării și a evaluării. Potrivit acestuia, ar trebui să dăm prioritate calității, nu cantității. „Sistemul de învățământ care funcționează astăzi a fost croit acum 50 de ani, iar de atunci puține lucruri s-au schimbat. Am trecut prin niște reforme, este adevărat, dar acestea nu au fost neapărat structurale. Acum 20 de ani, de exemplu, elevii aveau, ca și acum, tot 15-20 de materii”, explică dascălul situația dramatică în care se află învățământul românesc. Fiind atât de multe discipline, mai spune el, acestea sunt predate superficial, pe repede-nainte. „Mă refer la numărul mic de ore destinate acestor materii din programă”, continuă profesorul.
* BITTV.INFO *