Cum ar fi să mergi într-un city-break în Chișinău, cu un tren modern fabricat la Pașcani? In aceasta perioada se poarta discutii pe acest subiect. Electroputere VFU Pascani a adus in atentia tuturor celor interesati, printr-o postare pe pagina de Facebook, faptul ca „automotoarele D1M modernizate la Pascani, dovedesc inca odata utilitatea, fiind in centrul atentiei pentru ruta feroviara ce leaga Iasi – Chisinaul si Odesa„.
Informatii detaliate au aparut in presa de peste Prut. Deschide.md spune ca reprezentanți privați și publici din România, Republica Moldova și Ucraina s-au întrunit la Odesa în cadrul unui eveniment pentru a discuta lansarea traseului feroviar regulat Iași-Chișinău, sincronizat cu cel existent Chișinău-Odesa. Scopul acestui eveniment a fost de a consulta actorii cheie din cele trei țări pentru a ajusta orarul rutelor. Se dorește valorificarea potențialului turismului regional prin lansarea rutei feroviare care leagă cele trei orașe, oferind turiștilor posibilitatea să meargă în vizite scurte tip City Break.
Într-o conferință de presă la IPN, președintele Asociației Patronale a Industriei Turismului din Moldova, Sergiu Manea, a declarat că scopul misiunii a fost de a reuni participanții cheie care vor coopera pentru asigurarea unui climat favorabil pentru reluarea turismului regional prin ruta feroviară sincronizată Iași-Chișinău-Odesa.
Ca urmare a evenimentului, s-a decis crearea unui grup de lucru din care fac parte specialiști din cele trei țări. Or, chiar și în cele mai complicate perioade, turismul regional, cu respectarea condițiilor antiepidemice, este posibil. Specialiștii vor lucra la posibilele rute turistice, iar oamenii vor fi motivați să opteze pentru o vizită scurtă, deplasându-se în unul sau chiar în toate cele trei orașe.
Dora Morhan, director executiv al asociației Destination Iași, a menționat că este încântător faptul că Iași este parte a proiectului. În etapa următoare va fi creionat în detaliu cum va arăta această rută feroviară, astfel încât experiența turiștilor să fie una memorabilă. Potrivit ei, cu siguranță, turiștii de pe această rută nu vor fi doar cei din cele trei țări, ci și din alte state. În aproximativ o lună, parteneriatul va fi oficializat și vor fi prezentate detalii despre proiectul care cu siguranță va avea o mare reușită, menționează Dora Morhan.
Iurie Calestru, director de programe la Institutul de Dezvoltare și Expertiza a Proiectelor, a menționat că IDEP Moldova și-a asumat rolul de platformă de dialog între actorii cheie, astfel încât acest tronson să poată să fie valorificat la maximum. Potrivit lui, conectivitatea este un obiectiv important, care se regăsește în Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană, document semnat atât de Moldova, cât și de Ucraina.
„Am fost onorați de acceptul mai multor membri ai Parlamentului European care au căzut de acord să adreseze câteva întrebări către Comisia Europeană privind posibilul suport pentru această rută feroviară Iași-Chișinău-Odesa, una dintre care recent a fost publicată. Vom cere și cerem să fie acordat sprijin Căilor Ferate din Republica Moldova, România și Ucraina pentru a impulsiona turismul regional, care ar putea fi un catalizator pentru a salva locuri de muncă. Or, turismul este unul dintre cele mai afectate domenii de pandemia COVID-19”, a mai spus directorul IDEP Moldova.
Constantin Vieru, președintele Camerei Bilaterale de Comerț și Industrie Republica Moldova – România, a declarat că este evidentă dorința de extindere din partea mediului de afaceri din cele două state, dincolo de Nistru. „Mediul de afaceri susține și își dorește această extindere. Întotdeauna s-au căutat rute alternative. În acest moment, din Iași nu există zbor direct către Odesa. Poate spargem bariera aceasta pe calea ferată. Poate segmentul căilor ferate nu au fost dezvoltate în ultimii ani sau au fost lăsate în paragină. Această revitalizare un semnal de alarmă foarte bun pentru fiecare instituție publică din România, Republica și Ucraina”, a mai spus Constantin Vieru, pentru sursa citata.
* BITTV.INFO *