Unde vor fi cele 9 ieșiri de pe A8 în județul Iași? Încheierea alegerilor a „înfundat” Autostrada Unirii: tot mai scumpă și mai amânată

Odată trecut primul pachet de alegeri, proiectul A8 a încetinit și mai mult. Cu excepția asociațiilor pro-autostradă, nicio reacție, de niciun fel, din partea șefilor proaspăt realeși ai administrației locale (Consiliu Județean, Primăria Iași) sau a politicienilor, cu toții dispăruți brusc imediat după închiderea urnelor.

Cu o întârziere de doi ani, proiectantul Consitrans SRL – cel angajat la sfârșitul primăverii 2021 de CNAIR să actualizeze studiul de fezabilitate pentru tronsonul ieșean de autostradă al A8 (93,27 km) și să realizeze proiectul tehnic – se apropie de finalul primei părți a contractului. Zilele trecute a fost depus la Agenția ieșeană de Protecție a Mediului dosarul pentru obținerea acordului în acest sens, dezbaterile publice urmând să se țină pe 16 și 17 iulie la Iași și Pașcani. Dacă nu vor fi și alte surprize, acordul de mediu și, implicit, finalizarea studiului de fezabilitate vor veni în august, adică la o lună după termenul la care toată documentația trebuia să fie gata. Între timp, a apărut ideea renunțării la proiectul tehnic în contractul actual cu Consitrans, pentru ca o viitoare licitație să includă proiectarea și execuția – așa cum au fost scoase la licitație toate celelalte segmente de autostradă.

Unde vor fi nodurile de descărcare a traficului pe A8

Așa cum am mai relatat, cei 93,27 km ai A8 în Iași sunt împărțiți în 4 tronsoane: Moțca/DN2-Tg. Frumos/DN28B (31,5 km), Tg. Frumos-Lețcani/DN28 (28,65 km), Lețcani-DN24 (17,7 km), respectiv legătura DN 24-podul peste Prut de la Golăiești/Ungheni (15,5 km). Pe toată această distanță sunt revăzute 9 noduri rutiere, 14 tunele cu lungimi cuprinse între 120 și 1140 m, 48 de poduri și 49 de podețe, două viaducte, precum și facilitățile obișnuite – centre de întreținere, parcări etc.

Potrivit documentului depus de proiectant la APM Iași, nodurile rutiere (descărcări de trafic) vor fi la:

  1. Moțca (DN2/E85),
  2. Stolniceni-Prăjescu/Pașcani (DJ208 Mircești-Pașcani-Lespezi), chiar lângă intersecția („turbionul”) cu A7 – și acest considerat tot nod. De remarcat că, în continuare, proiectantul prevede un viaduct înalt de 50 de metri peste calea ferată. Mai mult, atunci când șantierul autostrăzii va ajunge în această zonă, respectiv la sud de localitatea Costești, traficul pe DN 28A (spre Pașcani) va fi deviat.
  3. Tg. Frumos, în nordul orașului, cu descărcare în DN 28B,
  4. Podu Iloaiei, punct comun pe DN 28 cu o viitoare centură ocolitoare a acestei localități ce ar urma să fie construită pe la sud,
  5. Lețcani Vest, punct comun cu DN 28 și cu legătura spre Centura Iași Sud/ rondul de la Uricani,

6-7. între Breazu și Horlești (comuna Rediu), pe DJ 282. Analiza multicriterială atașată dosarului pentru acordul de mediu prezintă toate cele cinci variante inițiale de traseu dintre Lețcani și capătul de la Prut, înainte să se oprească la „varianta albastră”, care ocolește pe la nord localitățile Vânători și Vulturi (Popricani), cu un nod spre DN 24 la ieșirea din ultima localitate.

  1. drumul de legătură cu Aeroportul Iași și Spitalul Regional de Urgență, care ar urma să pornească dintr-un punct situat la nord de localitatea Rediu Aldei.
  2. în nordul localității Golăiești, la câțiva km de Prut, un alt nod va face legătura cu DJ 249, aici fiind și capătul Variantei Iași Est (spre Vaslui), proiect a cărui documentație tehnică înaintează foarte lent.

Continuarea pe Ziarul de Iasi



* BITTV.INFO *

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *